“Music is life itself.”
Este un limbaj universal prin care putem comunica cu oricine din lume.
Venim în întâmpinarea anotimpului călduros cu un interviu neoclasic special pregătit, de această dată având că personaj principal un compozitor român: George Denis.
Suntem foarte fericiți să descoperim că muzica neoclasică se află printre preferințele compozitorilor români și, mai ales, pentru că avem șansa de o aduce mai aproape de ascultătorii stilului clasic și nu numai, prin urmare vă invităm să vă bucurați alături de noi de acest interviu.
Bună, George!
Înainte de a începe să discutăm despre muzică, aș vrea să te întreb cum a decurs pentru tine această perioadă neobișnuită?
Bună, Lidia. Perioada aceasta a decurs la fel de bizar cum a decurs pentru majoritatea lumii. Totuși, partea bună pentru mine în această perioadă a fost că am avut timp să-mi termin albumul.
1. Care a fost prima ta întâlnire cu muzica și care a fost momentul în care ai decis să urmezi această cale artistică?
Muzica a făcut parte din viața mea dintotdeuna. Nu îmi amintesc de vreun moment în care aceasta să nu fi fost prezentă.
Deși mereu am simțit o legătură mai aparte cu muzica, a durat mult timp până am realizat ce înseamnă această legătură și am decis că aceasta trebuie să fie calea mea.
De pe la 11-12 ani am început să cânt la acordeon și ani mai târziu la pian, dar momentul în care am realizat că trebuie să urmez această cale artistică a fost acum 3-4 ani, când am simțit nevoia să compun o piesă. A venit cumva natural și de la sine, iar de atunci m-am dedicat acesteia.
2. Ce reprezintă muzica pentru tine, atât la nivel emoțional cât și la nivel social?
Ce înseamnă muzica pentru mine poate fi foarte ușor sumarizat în cuvintele cântărețului și compozitorului de jazz Louis Armstrong: “Music is life itself.” Este un limbaj universal prin care putem comunica cu oricine din lume.
3. Ai o poveste sau un mesaj pe care vrei să le transmiți prin intermediul pieselor pe care le compui?
Intenția mea este ca muzica pe care o compun să aibă la bază o idee, un concept, o trăire sau sentiment care comunică cu audiența într-un mod sau altul. Încerc ca fiecare piesă să fie o jumătate de conversație, iar cei care o ascultă să poată participa la această conversație cu experiențele lor, astfel încât actul artistic să fie complet, dar și personal pentru fiecare ascultător în parte. Sper că și reușesc acest lucru 🙂
4. Am ascultat cu mare interes albumul tău de debut, ”Hollows of time”, felicitări pentru lansarea lui!
Fiind o mare fană a compozițiilor lui Olafur Arnalds, pot spune că și albumul tău mi-a oferit o stare similară experienței pe care am trăit-o de fiacare dată când i-am ascultat muzica compozitorului islandic. Cum a decurs această experiență pentru ține?
Compozițiile îți aparțin in totalitate sau sunt rodul unei munci comune între tine și muzicienii care au luat parte la înregistrarea albumului?
Mulțumesc! E o onoare să fiu asociat în aceeași frază cu Olafur Arnalds :D, el fiind o inspirație continuă pentru mine prin ceea ce reușeste să facă.
Mă bucur că ai observat această similititudine, înseamnă că ceva am făcut bine. 🙂
Da, toate piesele sunt compuse în totalitate de mine, dar viață le-au dat muzicienii care le-au cântat. Tot procesul producerii acestui prim album a fost o experiență extraordinară, care va rămâne adânc întipărită printre amintirile mele cele mai prețuite, deaorece această lume este aceea din care îmi doresc să fac parte. Sper să urmeze multe alte proiecte de aceeași natură.
5. De ce muzica neoclasică și nu un alt stil? Cum te-ai regăsit în această lume?
Când am început să compun, nu mi-am propus să o fac într-un anumit stil. Ascultând mult muzica lui Olafur Arnalds și Max Richter, am început să compun pe acest stil. Ceea ce ascultăm ne influențează în mare măsură stilul și felul în care ne exprimăm muzical.
6. Cum poate un pianist să compună muzică neoclasică? Ce pași ai parcurs până a putea compune în acest stil?
Nu cred că mă pot numi pianist. Mă consider mai mult a fi compozitor. Cel mai important lucru este să asculți cât mai multă muzică, cel puțin pentru mine așa a fost. Iar când deja ești familiar cu piesele pe care le asculți, să reușești să le analizezi: să vezi ce instrumente se folosesc, cum se combină instrumentele.
7. Ce artiști te inspiră?
Am mulți artiști care mă inspiră, dar cred că Olafur Arnalds, Max Richter și Hans Zimmer sunt trei dintre sursele cele mai importante de inspirație. Fiecare dintre ei reușește să creeze universuri muzicale complexe doar din câteva note sau acorduri, ceea ce este formidabil.
8. Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit și care te-a ajutat să te dezvolți muzical?
Cred că cel mai bun sfat pe care l-am primit, chiar dacă nu avea legătură strict cu muzica, a venit de la Charles Bukowski, pe care evident nu l-am întâlnit niciodată 😀 : “Dacă ai de gând să încerci, mergi până la capăt!”
9. Ce sfaturi le poți oferi pianiștilor care se află la început de drum artistic și care și-ar dori să semneze cu o casă de discuri care promovează stilul neoclasic?
Cel mai important sfat cred ar fi să-și formeze propria voce artistică. E foarte bine să încerci să “copiezi” sound-ul artiștilor care te inspiră, pentru că înveți foarte multe lucruri, dar să aduci ceva personal în propriile compoziții e foarte important și te poate ajuta pentru a semna cu o casă de discuri.
10. În ultimii ani, scena neoclasică a luat amploare, fiind foarte apreciată în diverse țări. Cum te-a ajutat pe tine să te afirmi și să creezi o carieră din ea?
Cariera mea este încă la început, dar faptul că muzica neoclasică devine tot mai populară și la noi în țară a ajutat ca muzica mea să fie audiată de persoane care nu sunt atât de familiare cu acest stil.
Chiar dacă muzica mea nu este 100% neoclasică, având influențe atât minimalistice, cât și din muzica de film, cred că se potrivește pe stilul faniilor muzicii neoclasice. 😀
11. Cum percepi diferența dintre publicul din România versus publicul din afară în ceea ce privește muzica neoclasică? Ce obstacole ai întâmpinat în țara noastră?
Din momentul în care m-am decis să compun nu m-am concentrat atât de mult pe scena din România, ci pe una internațională. Cred că în România unele stiluri muzicale (muzica neoclasică, minimalism, muzica de film) nu sunt încă apreciate la nivelul la care sunt în alte țări.
Am observat, totuși, un trend ascendent și la noi în țară, ceea ce este un lucru foarte bun și mă bucură.
12. În prezent lucrezi și la alte proiecte muzicale?
Da. În acest moment compun coloana sonoră pentru un scurtmetraj în colaborare cu un regizor din SUA, care va fi lansat peste câteva luni.
De asemene,a lucrez și la al doilea album, care este încă într-un stadiu incipient.
13. Unde îți putem asculta compozițiile?
Muzica mea poate fi ascultată pe toate platformele principale de streaming: Bandcamp, Spotify, Apple music, chiar și pe Youtube, acolo unde la una dintre piesele de pe album am și un video.
https://georgedenis.bandcamp.com/releases
https://www.youtube.com/channel/UCYIvMZ5TFqSg97lshzQd-0Q/videos
https://music.apple.com/us/album/hollows-of-time/1546543842?uo=4&app=music&at=1001lry3&ct=dashboard
Iar mai multe informații despre mine și despre proiectele mele muzicale puteți găsi pe website-ul meu oficial: