În interviul din această săptămână, am avut plăcerea de a discuta cu pianistul neoclasic Allen Constantine.
Suntem mereu în cautarea artișilor neoclasici români, iar faptul că Allen a fost dispus să ne ofere acest interviu, ne bucură foarte mult.
Am discutat despre muzica neoclasică și rolul ei în industria cinematografică, despre industria muzicală din alte țări, diferențele dintre publicul din România versus cel internațional și nu numai.
Play la piesă și hai să lecturăm pe muzică sublimă de film:
?
? Bună, Allen!
Înainte de a începe să discutăm despre muzică, aș vrea să te întreb cum a decurs pentru tine această perioadă neobișnuită?
Bună Lidia,
În primul rând, mulțumesc pentru această ofertă foarte generoasă de a fi intervievat! Apreciez!
Înainte de a iți răspunde la setul de întrebări, pot sa iți spun că această perioadă neobișnuită m-a
determinat să lucrez și mai mult pentru cariera mea, pentru visurile si planurile mele de viitor,
compunând aproape zilnic, în jur de două, chiar și trei piese.
Nu pot spune că a fost o perioadă care m-a distras de la procesul compozițional, deoarece,
consider că stau in această “carantină” de mai bine de 20 de ani. Artiștii, după părerea mea, sunt obișnuiți cu perioade de genul.
Din păcate, industria muzicală a filmului, artele în general, suferă foarte mult în acest an din cauza consecințelor acestui virus. Să sperăm că timpul va vindeca aceste răni apăsătoare, iar oamenii vor deveni mai atrași de frumosul din artă!
? Care a fost prima ta întâlnire cu muzica și care a fost momentul în care ai realizat că vrei să devii artist?
Prima mea întâlnire cu muzica a început din copilarie, undeva pe la varsta de 5 ani, când unchiul meu îmi arăta casete audio cu Vangelis, Deep Purple, Pink Floyd, Dire Straits, Led Zeppelin,
majoritatea înclinând spre rock!
A fost o perioadă în care muzica instrumentală mă atrăgea foarte mult, reușind să separ vocea
de instrumentale, iar din instrumentale să extrag liniile instrumentelor, rând pe rând, pentru o analiză mai aprofundată!
? Ce înglobează muzica pentru tine?
Muzica reprezintă misterul care mă ține în viață pentru a mă descoperi!
În fiecare zi, un alt sunet nou, o altă frecvență mă înalță sau mă coboară, mă determină să deslușesc de ce exist și care este scopul meu pe această planetă. Muzica pentru mine este un fel de caleidoscop, în care fiecare oglindă -sunetul- are o poveste, iar toate aceste povești se unesc pentru a da viață creației, pentru a atinge idealuri, emoții!
? Ai o poveste sau un mesaj pe care vrei să le transmiți ascultătorilor prin intermediul pieselor pe care le compui?
Poveștile din operele mele sunt destul de variate, diferă de la o stare la alta, în funcție de prima notă, respectiv primul sunet care mă determină să compun. De exemplu, un foșnet de frunză mă poate duce într-o poveste romantică de toamnă, dar in același timp, mă poate răscoli foarte adânc, încât să schimb direcția spre sound design, iar ulterior spre ceva modern si experimental.
Ce vreau să subliniez este faptul că, indiferent de ce abordare aleg, piesele mele sunt gândurile și emoțiile mele pure, aruncate în acest spațiu în care toți trăim, spre a atinge sufletele altor oameni, încat oricine să își poată asuma emoțiile și trăirile lui/ei.
? Ce ne poți spune despre cea mai recentă piesă lansată, ‘’ Elegy’’? În prezent, lucrezi la un nou album?
Piesa “Elegy”, face parte din albumul cu numarul 2, intitulat “Passion”, album care este finalizat și lansat cu sprijinul Nordic Music Society, Danemarca, restul pieselor urmând a fi lansate în decursul acestui an. Întregul EP va putea fi ascultat în format digital începand cu Ianuarie 2021.
În esența sa, „Elegy” este o piesă influențată de perioada Pink Floyd și rock-ul clasic, chiar dacă nici tobe și nici chitare distorsionate nu pot fi auzite pe înregistrare.
Povestea ei constă în trei părți, dintre care, sunetele domoale ale unui pian ale căror ciocănele lovesc în corzile acoperite cu un strat subțire de pânză, mod ales pentru a obține un efect de ritm din rezonanțele celorlalte corzi, o frenezie a sunetelor într-un dans ritmic, chitara electrică ce oferă o atmosferă delicată de jazz-rock și nu în ultimul rând, vioara solo care reprezintă rădăcina, sau esența piesei, de aici si neoclasicul în compoziția modernă.
? Care crezi că sunt etapele necesare prin care un pianist ar trebui să treacă până a putea compune?
Etapele necesare? Sincer, sunt de părere că arta, sub orice formă a ei, are la bază libertatea. Momentul de a fi nonconformist, de a fi liber, de a EXPERIMENTA!
Așadar, cu cât un artist se va lăsa mai atras de sinele său, cu atât va ajunge sa compună într-un
timp cât mai scurt. O etapă foarte importantă ar fi aceea de a asculta foarte multe genuri de muzică și de a improviza. Improvizația pentru mine, ca și compozitor, este esențială. Improvizația mă determină să experimentez!
? Ai o viziune clară despre cum ți-ai dori să sune un album atunci când începi să îl compui sau sunetele și inspirația te găsesc pe tine?
Niciodată nu am avut o viziune clară despre un album anume, pentru că nu mă gândesc la un album, ci la o compoziție, care, dacă mă ține ca și emoție până la final, îmi oferă starea necesară de a nu mă opri din scris, e tot ceea ce am nevoie.
Ulterior, dintr-o idee se naște alta și alta și așa mai departe, urmând ca albumul să se formeze din câteva piese. De abia atunci mă pot determina în a îmi spune că am adunat câteva emoții pentru acesta.
? Care este procesul prin care treci în momentul în care lucrezi la un nou album? Ai un tabiet anume?
Legat de tabieturi, IMPROVIZEZ, iar acest act superb îmi deschide o multitudine de oportunități. Improvizez pe orice sunet, pe orice frecvență, fiind curios de ce orizonturi îmi poate deschide.
? Felicitări pentru muzica pe care o compui pentru filmul ‘’Gain’’. Cum a decurs această experiență?
Scurt metrajul „Gain”, în regia Nick Wall, spune o poveste destul de interesantă din zilele noastre, o poveste dramatică în care, personajul principal, „Davie”, interpretat de actorul Daniel Stisen, duce o luptă interioară, într-o lume a bodybuilding-ului și a sacrificiilor necesare succesului.
Este o dramă destul de profundă, în care coloana sonoră își are rolul de a propulsa emoția personajelor sub o manieră semi-clasică, cu tonuri destul de sfâșietoare și aspre, dar și prin momente de calmitate spre finalul filmului. Scurt metrajul are o durată de 25 de minute, ceea ce m-a determinat să gândesc puțin mai mult procesul creativ, să îl dezvolt și să îl aprofundez cu o abordare puțin mai neobișnuită din punct de vedere muzical.
Pot spune că este al doilea scurt metraj la care am avut ocazia să lucrez cu regizorul Nick Wall (
https://www.nickwall.com/ ), iar în momentul de față, filmul este în perioada de selecție la cateva festivaluri de film internaționale.
? De ce muzica neoclasică și pentru filme și nu un alt stil? Cum te-ai regăsit în această lume?
Muzica neoclasică și muzica de film mă caracterizează în totalitate.
Am început cu câteva trupe rock, trash metal, heavy metal, proiecte care nu au durat prea mult, dar care m-au definit ca și stil, care mi-au aratat părți diferite ale muzicii.
Am lucrat și pe proiecte dance, pop, am colaborat cu Marius Moga, DeMoga Music, Castel Film, pentru producția „Live”, în regia Vlad Păunescu, cu trupa Instinct pentru piesa “Petale”, cu care am
ajuns în finala Eurovision România în 2017 pe locul 3.
Doar că, după cum spuneam mai sus, muzica neoclasică, clasică și în special cea de film, mă
caracterizează în totalitate. Ceea ce imi place la aceasta sunt poveștile interminabile, sunt „romanele” de sunete, improvizațiile aparte, fără reguli, fără norme. Explorarea unui catalog imens de idei, într-un spectru de frecvențe fără margini! Cel puțin, așa simt că aș putea să exprim în cuvinte!
? Ce artiști te inspiră?
Încă de mic am fost pasionat de compozitori precum Tchaikovsky, Chopin, John Williams, regretatul maestru Ennio Morricone, ulterior, în era aceasta modernă, Hans Zimmer, cu care sunt
prieten și am avut plăcerea de a mă întâlni personal, în Londra 2017! Sunt enorm de mulți compozitori și artiști care mă inspiră. Să mai vorbesc despre cațiva: James Newton Howard, James Horner, Howard Shore, Alan Silvestri, Thomas Newman, Olafur Arnalds, etc.
? Cum poate un pianist sa compună muzică pentru filme și ce sfaturi le poți oferi pianiștilor care se află la început de drum artistic și care și-ar dori să semneze cu o casă de discuri care promovează stilul neoclasic?
Consider că muzica pentru filme are un aport destul de mare, ea trebuind să nuanțeze emoțiile
scenelor în cel mai bun mod posibil, pentru a ține spectatorii atașati de imagine. Cel mai important sfat pe care mi l-am asumat după ani buni de practică și improvizație, este acela de a iți lăsa emoțiile libere, de a fi propriul tău critic în procesul compozițional, de a fi unul și același cu domeniul, fără a te baza pe reguli stricte sau impuse de societate.
? Cum percepi diferența dintre publicul din România versus publicul din afară în ceea ce privește muzica neoclasică? Ce obstacole ai întâmpinat în țara noastră?
Sunt foarte mulți artiști buni și în România, dar din păcate, genurile neoclasic, clasic, contemporan, nu sunt puse în evidență, iar aceștia tind să se orienteze către o altă direcție.
Industria de film de la noi din țară a obișnuit publicul cu prea puțină muzică de film, deși atunci când auzim o coloană de succes din străinatate, ne place, doar că pentru filmele noastre, devine prea grea! De aceea, imaginea și muzica de film trebuie să formeze o relație foarte armonioasă din toate punctele de vedere, spre a fi apreciată și la noi.
Răbdarea este un element esențial în procesul de creație, lupta pe care o are un artist din România ce crează unul din genurile menționate mai sus fiind mai aprigă și mai apăsătoare, genurile respective fiind mai greu de digerat din cauza publicului restrâns și a educației prea puțin orientată către industria aceasta.
În era în care trăim, există sute, dacă nu mii de platforme online, prin care îți poți promova arta,
deși cele mai importante lucruri țin de investiția pe termen lung a artistului și de increderea de sine. Cu cât nu renunți la vis, cu cât muncești pentru el zilnic, cu atât rezultatele vor da roade.
Ca să concluzionez, inspirația vine din multă practică, din zeci de mii de ore de dedicare continuă pentru domeniul la care aspiri ca și artist.
? Unde îți putem asculta compozițiile?
Muzica mea poate fi ascultată pe aproximativ toate platformele mari de socializare, precum
Facebook Artist Page, Spotify, Apple Music, iTunes, Amazon Music, Deezer, TIDAL, SoundCloud,
YouTube, cât și în cataloage de librării de muzică precum EMI Production Music, APM Music, Alloy Tracks, sub numele Allen Constantine.
Cateva link-uri:
https://www.facebook.com/allenconstantinemusic/
https://soundcloud.com/allenconstantine
https://www.youtube.com/allenconstantine
https://music.apple.com/us/artist/allen-constantine/1048711511
https://open.spotify.com/artist/1Eu9KcBLm1nefWBdkQETdV