În mai ne-am găsit la Banca Culturală Apollonia împreună cu Corina Dumitrescu, care avea pregătită o prezentare plină de informații utile legate de experiențele ei din cadrul industriei muzicale.
După cum am mai menționat, Corina se implică activ în industria muzicală încă din 2017, iar printre proiectele în care activează se numără Electric Castle, Women in Music Romania, precum și Mastering the Music Business. Așa că, adunând numai expertiză din fiecare domeniu, a putut să răspundă la întrebările participanților într-o manieră destul de detaliată. Deviza site-ului nostru este ”cunoștința este putere”, deci această serie de evenimente a putut să ne împlinească și mai bine scopul.
Am putut observa foarte în detaliu drumul inițiatic al Corinei în scena muzicală, dar s-a presărat cu multe sfaturi demne de luat în calcul.
S-a vorbit și despre întrebarea de pe buzele tuturor: ”cum cântăm și noi la Electric?”. Am înțeles faptul că, în prima fază, colaborările încep cu casele de discuri, dar și cu artiști independenți care au o echipa și o entitate legală prin care să poată da curs unui contract. În fiecare an sunt incluși și artiști la început de drum, dar care au demonstrat că aduc calitate în actul lor artistic și au un impact asupra publicului. Totodată, se vrea o trupă omogenă, cu suficienți ani în spate, care are o imagine bine delimitată și care a dovedit că este serioasă, activă și se promovează eficient. Se acceptă la Electric și artiștii la început de drum, dar dacă nu sunt acceptați, asta le poate da foarte multă motivație să se direcționeze spre îmbunătățirile pe care le-am extras mai sus. Nici actorii nu câștigă Oscar din prima, deci, printre rânduri, într-o manieră empatică, vă urăm o bună dezvoltare și îndeplinirea visurilor artistice. Noi am format mezomorf.ro tocmai pentru a veni în sprijin pentru promovarea artiștilor underground și la început de drum și am fost vehement împotriva elitismului și a inegalității de șanse, dar respectăm proiectele mari care mai dau șanse din când în când și care încearcă să se păstreze cât se poate de incluzivi.
Că tot vorbim de industria muzicală și de dedesubturile ei, Corina ne-a învățat ”să nu cerem niciodată ceva unui om pe care nu îl cunoaștem”. După cum spunea și Bogdan Munteanu în primul articol, cea mai bună modalitate de a te promova și de a atrage colaborări este prin a merge la evenimente și a face networking. Așa că este mult mai respectabil ca orice discuție și colaborare să se desfășoare față în față.
Corina ne-a prezentat și un studiu de caz din cadrul programului de mentorship Women in Music, ediția a 3-a, ce s-a desfășurat în perioada septembrie 2023 și martie 2024, și anume a duce la bun sfârșit un eveniment cu buget 0 cu doar 11 persoane în echipă. Nevoile constau în: avans la locație, sunetist, sponsor (care să nu ofere doar produse), iar ei aveau doar casa de discuri ca sprijin și managerul. Erau de luat în calcul pregătirea unui press kit pentru concert, afiș, găsirea unei locații, stabilirea detaliilor tehnice cu locația, punerea în vânzare a biletelor, promovarea concertului, suport pe toata durata desfășurării concertului, șamd. Tu cum ai fi procedat?
La final am avut parte de o mare elucidare a sarcinilor unui manager de artist, iar asta înainte de a se concluziona că unei trupe îi este necesară în primul rând forma legală, iar în al doilea rând un manager, dacă nu și, după cum menționa și Bogdan Munteanu, o companie responsabilă pentru social media. Așadar, ni s-a explicat faptul că un manager se ocupă de următoarele: de partea legală și administrativă, contracte, citirea lor (pentru a vedea dacă sunt în beneficiul trupei), managementul bugetului, face planuri trimestriale (lansări, presă, imagine, sponsor, postere, endorsement), colaborează cu un booker sau cu o agenție de Booking, și, împreună cu artistul, decide asupra promovării (interviuri, apariții, reclame), asupra părții de social media (poster, newsletter, reels, stories, tik tok), asupra echipei tehnice și al necesarului (luminist, sunetist, șofer, cărăuș), etc.
Mulțumirile noastre se duc în continuare către Banca Culturală Apollonia, care ne-a permis să folosim spațiul pentru a dezbate ce mai e prin muzică, dar și către Corina Dumitrescu, care ne-a ajutat atât de binevoitoare cu informații.