Salut, Ștefan!
Vreau și eu să fac pixel art, cum se face?
Există destule opțiuni pentru a crea pixel art, de la cusături pe goblen, mozaicuri, covorașe de baie din dopuri de PET, sau tot felul de software-uri specializate. Sub o formă sau alta, pixel art a existat de mii de ani, de la mozaicuri antice până la cusături, veșminte sau covoare tradiționale din multe culturi de pe tot globul. Pe principiul acesta, și bunicile noastre erau pixel artists cu mult înainte să apară Super Mario! Eu lucrez în Photoshop, îmi dă o flexibilitate mai mare de creație, mai ales când proiectul implică editare în mai multe tipuri de aplicații.
Reușești să transpui mai bine emoții în pixel art decât prin desen sau fotografie?
Nu este neapărat mai ușor, este chiar o provocare să reduci un subiect la o formă cât mai elementară pentru a fi reprezentat într-un spațiu cât mai redus. Spre deosebire de desenatul de mână, pixel art aduce mai mult cu construirea imaginii bucată cu bucată. Ca un fel de Minecraft în 2D, dacă vreți. La rezolutii mici, un pixel poate fi un ochi, o frunză, un câine cu covrig în coadă. Pentru un ilustrator tradițional cred că ar fi o provocare să-și regândească modul de lucru, probabil e mai greu să desenezi când orice cerc are colțuri.
Care este relația ta cu celelalte arte vizuale?
Sunt o persoană destul de vizuală, aș putea spune că este simțul meu preferat! În viața de zi cu zi sunt graphic designer, deci mă expun constant la stimuli vizuali. În timpul liber, cochetez cu animația, o văd ca pe un mediu foarte fertil pentru expresie artistică. Animațiile din pixel art sunt cu atât mai interesante, dacă animația se construiește manual, cadru cu cadru.
În rest, sunt chitarist de dormitor și cetățean responsabil cu program 9-to-5.
Cum se traduce astăzi o operă de artă ideală?
Nu cred că există “opera de artă ideală”, dacă fiecare dintre noi se raportează diferit la artă în general. Artă este și munca lui Van Gogh, și sonatele lui Beethoven, și muzica lui GG Allin; eu sper că opera de artă ideală nu va fi realizată niciodată! Încă sunt multe de povestit în atât de multe limbaje vizuale.
Pe ce te concentrezi în arta ta?
Încerc să abordez un stil retro arcade-ish cu elemente neașteptate, care nu au neapărat de-a face cu contexte tech/futuriste din anii ’80. Am început să fac pixel art imitând diverse coperte de album de la artiștii mei preferați, reinterpretate în rezoluție mică .Am mai experimentat cu jocuri de cuvinte ilustrate în rezoluție mică, peisaje urbane, referințe la pop-culture și filme de categoria B transpuse în pixel art. Desigur, și nostalgia joacă un rol important în ecuație, încerc să aduc un plus de „novelty” unui stil vizual care și-a atins apogeul acum 30 de ani. În mod neașteptat, există o nișă de public care răspunde pozitiv la acest gen de artă vizuală!
Care sunt planurile tale de viitor, ca artist?
Voi continua să experimentez cu pixel art și nu numai, depinde de ce proiecte îmi pică în mână; am mai realizat animații și elemente vizuale pentru diferiți artiști, DJ, bloggeri, și posibilitățile sunt încă nelimitate. În viitorul apropiat mi-ar plăcea să fac o serie scurtă de animații, sketch-uri bazate pe pixel art, dar încă aștept să-mi vină inspirația! Până de curând, îmi postam lucrările pe contul personal de Instagram, dar am creat o pagină dedicată doar pentru pixel art și diverse ghidușii vizuale: @sarpedelic pe Instagram, aruncați un ochi și acolo! ?
Cum vezi viitorul în artă și ce crezi că nu s-a făcut și o să se facă?
Sunt sigur că vor apărea medii noi în care se va putea crea artă, precum și moduri noi de a experimenta arta. Poate arta va fi trăită prin toate cele 5 simțuri, sau cu ajutorul tehnologiei, și mai multe! Deja e răspândită “experiența 4D” în cinematografe, există filtrele de Instagram avansate, iar tehnologia VR și realitatea augmentată încep să devină mai accesibile publicului larg. De ce doar să te uiți la un tablou dacă poți păși în el? Eu personal, ca orice geek care se respectă, aștept cu mare interes hologramele solide din Star Trek!