Îndeletniciri excepționale: Interviu cu Mara Malinovski

Mara debordează de creativitate! Este o artistă cu adevărat multidisciplinară: pictează, fotografiază, inovează cu concepte artistice și design vestimentar și reprezintă o adevărată sursă de inspirație. Este licențiată în arte textile, masterul l-a ales în fashion design și arte textile ambientale. Pe buzele ei se găsesc la orice oră cuvintele ”artă”, ”expoziție”, ”pictură”, ”fashion”.

Vă invităm la lectură și vă lăsăm s-o descoperiți.

star

1. Cum te completează arta în cotidian?

Pentru mine arta face parte din esența vieții, cred că orice obiect, sentiment, drum sau element, poate deveni o sursă de inspirație.

Îmi place să mă pun în situații diferite pentru a studia reacțiile emoționale pe care le am eu sau le văd la ceilalți. Consider că arta, în principiu, face parte din viața de zi cu zi. Rolul artistului este acela de a transpune aceste elemente și emoții într-o formă artistică, oricare ar fi aceasta.

2. Ai menționat că îți place mult partea de marketing; ce consideri că funcționează cel mai bine în prezent pentru promovarea unui artist?

Cu siguranță social media, promovarea pe rețele cunoscute de socializare sunt o modalitate de expunere eficientă. Este important să existe o expunere atât în plan fizic, în galeriile de artă, cât și în plan online. Consider că prin mediul online se poate ajunge mai ușor la un număr mai mare de oameni. Un profil corespunzător, care să fie cât mai „prietenos” cu publicul consumator de artă, poate ajuta artistul în cariera sa. Dar cred că este important să existe o prezență în ambele feluri.

3. Cum te transpui în momentul în care vrei să creezi ceva, ai vreun ritual înainte de creație?

În cele mai multe cazuri, ideea, inspirația, pentru o lucrare vine ca o imagine mintală, practic o văd în imaginația mea și bineînțeles că urmează o serie de schițe și iar schițe, alegerea materialelor și combinații cromatice.

Inspirația apare de cele mai multe ori atunci când îmi ascult gândurile, când mă focusez pe propriile emoții, vorbesc cu mine despre ce simt și ce-mi doresc să transmit publicului. Dar poate apărea oricând, în momente în care ascult muzică sau mergând pe stradă sau chiar privind o pânză goală.

4. Ce se întâmplă cu lucrările după o expoziție? Mai pot fi reprezentate din nou și în alt loc sau într-o altă formă?

În principiu, lucrările care nu sunt vândute sunt readuse în atelier. Eu personal consider că o lucrare nu ar trebui expusă mai mult de 3 ori într-un context similar. Bineînțeles că se pot trimite în expoziții în alte orașe sau alte țări și atunci este altă situație. Lucrările care rămân în atelier devin un portofoliu fizic și, totodată, o modalitate prin care artistul își poate vedea evoluția artistică, un mic muzeu personal.

5. Cum consideri că se poate ajunge la o colaborare mai eficientă între artiști, care aparțin de segmente artistice diferite?

Cred că acest tip de colaborări trebuie să aibă un început încă din perioada facultății sau a cercului artistic în care te afli. Cred că este nevoie de multe experimente interdisciplinare și, automat, dorința de colaborare dintre artiști din diferite domenii.

Bineînteles… ca exemplu – la o prezentare de modă este nevoie atât de artiști fotografi și videografi, de scenografie, regie și așa mai departe. Poate că în domeniul artelor plastice, pictura, sculptura etc., există un nivel mai puternic de individualitate, dar consider că se pot combina cu arta teatrului sau muzica live, pentru a oferi publicului o experiență mai profundă. Cred că orice formă de artă se poate contopi cu altă formă de artă, dezvoltându-se emoții unice.

6. Când am vorbit, am concluzionat amândouă că lumea este în prezent mai atentă la artă decât înainte; cum consideri că se poate mări numărul de participanți la expoziții din întreaga țară?

Da, așa este. Am observat că există o deschidere mai mare a publicului pentru arta contemporană, ceea ce mă bucură enorm. Este bine că există proiecte mari, ca Art Safari, deoarece acestea, având un buget mai mare, pot ajunge mai ușor la public printr-o promovare puternică. Dar asta face ca publicul larg să aibă un acces mai ușor la acest tip de informație și, totodată, reușește să stârnească interes și pentru proiectele culturale de dimensiuni mai mici.

În ultimul timp am văzut multe „fețe” noi chiar și la galerii deschise recent, ceea ce înseamnă o creștere semnificativă pentru arta contemporană și artiștii emergenți. Poate că mulți artiști tineri se luptă cu această problemă a expunerii, dar în momentul de față sunt multe proiecte independente care susțin artiștii la început de drum. Eu încurajez să se implice în toate proiectele, open call-urile pe care le văd. Am încredere că va crește din ce în ce mai mult această dorință a publicului și asta va încuraja curatorii și organizatorii să creeze cât mai multe proiecte și evenimente culturale, pentru a susține cât mai mulți artiști.

7. Arta trebuie să aibă neapărat un efect șocant pentru a fi remarcată? Am vorbit împreună despre faptul că arta primește din ce în ce mai puține reacții sau aprecieri pe social media, uneori un singur emoticon, însă critica tot ajunge să cântărească mai mult. Cum poți depăși acest prag mental cât mai ușor?

Arta trebuie să creeze emoție! Asta e cel mai important, artistul are datoria de a transmite o emoție prin lucrările sale. Dacă are un efect șocant, dacă transmite eleganță, dacă transmite tristețe, scârbă, fericire sau orice alt tip de sentiment, atunci publicul poate spune că a participat activ. A relaționat cu lucrarea artistică, iar asta cred că este cel mai important. Social media are un rol extrem de important pentru promovare, dar cu siguranță nu poți înlocui acea emoție unică pe care o ai atunci când ești prezent în galerie.

Legat de reacțiile din social media, poate este normal să existe o anumită „răceală”, deoarece este ca un zid imaginar între artă și public. Fiind atât de multă informație, este greu sa te focusezi pe o imagine. Hate-ul pe care, cu siguranță, cu toții l-am întâlnit măcar odată, face parte din experiența umană și artistică. Critica are rolul ei, bineînțeles mă refer la o critică constructivă, care poate ajuta artistul să înțeleagă ce poate îmbunătăți. Știu că sunt și multe comentarii negative absolut gratuite, acest tip de critică trebuie pur și simplu ignorat.

8. Care sunt pașii în organizarea unei expoziții și ce sfaturi ai despre blocaje/probleme care pot apărea?

Cu siguranță organizarea unei expoziții implică multe lucruri neprevăzute :))

Un prim pas în organizarea unui eveniment este găsirea temei, trebuie să existe o identitate a evenimentului. Artiștii expozanți trebuie să aibă un punct comun al lucrărilor sau o legătură în tema propusă a evenimentului.
Dacă exista un open call pentru artiști, atunci trebuie ținut cont de durata acestuia, când se aduc lucrările la spațiul expozițional sau cine face selecția lucrărilor.
Titlul și identitatea vizuală sunt foarte importante, pentru că transmit publicului prima interacțiune și îl pot face curios în legătură cu evenimentul propus.
Spațiu expozitional influențează modalitatea de expunere și automat trebuie ținut cont de dimensiunea spațiului, dacă galeria permite intervenții asupra spațiului și multe alte detalii.

Este importantă promovarea evenimentului cu cel puțin 2 săptămâni înainte de eveniment, iar prezentarea în online trebuie să explice atât succint, cât și destul de clar publicului cine sunt artiștii expuși și ce vor vedea la eveniment. Sunt multe lucruri de care trebuie să ții cont când organizezi un eveniment, dar poate că acestea sunt cele mai importante.

9. Am vorbit și despre epuizare, izolare, excludere. Pentru aceste momente atât de inevitabile în viața artistului ce sfaturi ai?

Eu am avut o perioadă în care eram prezentă la toate evenimentele, simțeam că trebuie să alerg pentru a mă face auzită, alergam după validare. Uneori asta poate face să te simți epuizat, poate unele refuzuri te fac să te simți exclus, poate că văzând alte grupuri de artiști care sunt mai închegate te fac sa te simți izolat, dar toate aceste lucruri fac parte din viața unui artist și sunt doar etape care pot ajuta la maturizarea unei conștiințe artistice.

În cei 6 ani de facultate am simțit că fac parte dintr-un grup, pentru că, din punctul meu de vedere, facultatea te ajută să ai primele experiențe într-o galerie de artă. Dar după ce am terminat, și cu siguranță nu am fost singura în situația asta, am întâmpinat o greutate în sensul expunerii.

Atunci a existat și o mică izolare pe care am simțit-o, dar apoi am început să înțeleg că este o etapă și am dedicat-o evoluției mele.

Am lucrat foarte mult la mine în atelier, am avut o perioadă în care doar asta am făcut, m-am izolat și am creat. Am avut multe stări și emoții puternice, am încercat să îmi găsesc o identitate a artei mele. Am vrut sa îmi dedic acest timp definitivării propriului stil. Acum simt că există o maturizare și îmi doresc să revin în forță.

10. Povestește-ne despre prima ta expoziție, dar și despre ce ai învățat în urma ei și dă-ne un teaser cu ce urmează.

Cum am spus mai sus, prin facultate am avut mai multe expoziții mici, dar cred că aceea care a avut un impact puternic și să o numesc prima mea expunere a fost la Diploma, organizată de The Institut.

Acolo am avut expusă lucrarea mea de licență, Uman În – Urban, o instalație artistică de dimensiuni mari, care a avut ca inspirație oamenii străzii în contextul mediului  urban. O lucrare în estetica urâtului, o abordare mai puțin întâlnită în cadrul contemporan românesc. Am avut foarte multe emoții, mă îngrijoram, cum o să primească publicul o lucrare destul de brutală din punct de vedere vizual. Dar a fost o experiență superbă, publicul a primit foarte bine lucrarea, chiar am avut extrem de multe reacții pozitive, la care nici nu mă gândeam.

Pentru mine a însemnat foarte mult această experiență, pentru că am avut primul contact cu un public mai larg, care a dorit să afle mai mult despre lucrare. A fost foarte emoționant pentru mine și atunci mi-am dat seama ce impact are arta asupra oamenilor și cât de important este să creezi emoție. Și, bineînțeles, cât de mult iubesc să creez artă.

Pe viitor vă asigur că o să vedeți toată munca mea din ultimii 2 ani, în care am implicat tot sufletul meu. O să vedeți lucrări cu diferite abordări artistice, de la pictură, design vestimentar, fotografie, artă textilă sau instalații artistice. Urmează să îmi schimb atelierul, pentru a-l face mai accesibil publicului și, cu siguranță, vor urma multe proiecte artistice unde clar îmi doresc să colaborăm.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *