Pe 11, 12 august se vor sărbători la Quantic 50 de ani de hip hop.
Răsfoind printre informațiile pe care aș fi vrut să le prezint, mi se pare de o importanță deosebită să vorbim cât mai mult de cât anume s-a dezvoltat hip-hop-ul de-a lungul anilor.
Am avut prin state perioade inițiatice din Bronx, dar nu de ele voi vorbi astăzi.
În România a debutat mișcarea prin anii optzeci, cu breakdance, iar muzical vorbind cu sound-uri de la R.A.C.L.A, Delikt, BUG, Paraziții, etc, care au rezistat testului timpului, dar nu s-au prea preluat de către alte trupe în prezent, au rămas sounduri-tezaur de sine stătătoare.
S-a vorbit inițial doar de rap. Am avut și noi stereotipuri, ca la rock, că suntem niște drogați, ”nespălați” parcă nu bifam, doar puternic anti-sistem. Se voia o educare a maselor prin lirică, uneori se ridiculizau liderii politici corupţi, iar apoi se mergea uşor pe diverse fire raţionale care îţi arătau cum să gândeşti corect, sau doar se analiza starea ”străzii”. Pe la începuturi, mulţi ascultau pe ascuns, dată fiind prezenţa înjurăturilor. Din cauza acestui fapt, s-au și aruncat de către părinți multe casete şi ulterior CD-uri.
Iar noi, pe lângă rock, n-am bifat sute de subgenuri, au fost ramificaţii apărute la mica înțelegere. Amintim, din punctul meu de vedere, așadar, rapul mainstream (BUG) rapul misogin (Paraziții), rapul tabu (Specii), rapul bolnav (Studiou Pizdii), rapul deștept, metodic (Vexatu, Raku), rapul melancolic (Nimeni Altu), rapul despre război (Underman), etc.
Când vorbim de hip hop, totuși, vorbim despre elemente: MC-ing, DJ-ing, graffiti și breakdance. Cultura hip-hop înglobează toate aceste pasiuni şi n-a fost niciodată vorba doar de muzică. E ca la rap, MC-ul se bagă în seamă mai mult decât producătorul, ceea ce a fost întotdeauna o problematică. La evenimentul “Origins – 50 years of hip-hop” de vineri și sâmbătă din Quantic, se vor reîntâlni toate cele de mai sus.
O să repet, după cum am scris și pe articolul de pe Underdog Station, faptul că e vorba despre o comunitate foarte unită. Avem un fenomen tare deștept și inovativ în rap, conceptul de „rime pe loc”, zis și „off the dome”. Deseori, la concerte, înainte de a urca MCii pe scenă, se cântă deja în toate colțurile, de către artiștii emergenți adunați pentru mișcare. E o creație continuă de rime, dar faptul că este spontan îi dă un efect surprinzător. Avem și conceptul de ”battle off the dome”, după cum se observa și în filmul 8 mile, dar nu mai este de mult încurajat să se schimbe injurii, ci doar mici ridiculizări contra oponentului.
Ce a fost nemulțumitor mereu, e faptul că a existat totdeauna o comunitate mare, dar susținerea artiștilor a cam lipsit de-a lungul timpului. CD-uri nu se prea cumpărau, merch mai rar, iar artiştii reuşeau să strângă bani doar la concerte. Nu mai era atât de profitabil să faci rap underground, poate de aceea am avut multe perioade fără muzică, însă susțin, totodată, că în rap nu s-a lansat niciodată material de pe o zi pe alta, fiind necesar un atent control temeinic al calității în ceea ce privește lirica, flow-ul, rimele, mesajul, beat-ul potrivit, mix master ok.
Mult timp a lipsit și din rap solidaritatea. Nu prea au mai fost trupe noi până mai acum câțiva ani, când s-a fondat BMC, Bam Dighidi Bam, și cel mai important, SR71, care unește numai mastodonți sacri.
Ulterior, s-a resuscitat fenomenul de hip-hop cu sound nou, bpm mai zburdalnic, cu fenomenul trap. Nu a fost o primire foarte bună și mult timp a fost huiduit, pe baza faptului că se renunța la expertiza lirică. Versurile bagatelizate, lipsa, cum îmi place mie să spun, a pildelor, acest element lipsă a făcut comunitatea cam ezitantă. Acum avem și exponenți ai trapului care scriu după revistă, dar asta pentru că au migrat. S-au creat coeziuni, iar asta e normal și de încurajat. Ultimul lucru care ne lipsea era un astfel de conflict, după ce că ăia din America încă se dovedesc a fi așa teritoriali, ca pisicile. Faptul că a apărut o ”încrengătură” nouă, cu seturile personale de caracteristici și valori, precum o cultură personală, dă dovadă de cât de înfloritor este hip-hop-ul.
Personal, nu sunt genul de persoană care să pună accent pe versuri, am ascultat 10 ani rap japonez, deci n-o să ascult o piesă trap care sună formidabil și o să zic la versuri ”ce naiba ascult”, dar pun respect pe faptul că ar trebui să asculte fiiiiiecare fix ce vrea și să nu împroaște cu dezamăgiri în celălalt.
În final, vă invităm la concertul pus la cale de către Mean Mugga CRU, pentru a celebra elementele hip-hop româneşti.
Vor fi acolo: Afu-Ra, DJ Cousto (FR | Digital Cutz), Scrooge Owens & SnowGoons (Sicknature, DJ Illegal & DJ Crypt).
Local acts: DJ Al*bu, DJ Gharaa, Nisanisei, Magnum, VerigaLipsa, EGRIS, J Saw, TKE, Jada (Pirats Klan), R.A.C.L.A x Ad Litteram, Brigada D (ex-Delikt), NarcoBranco, Cedry2k.
Link eveniment Origins – 50 Years of Hip-Hop
Mean Mugga CRU este un label independent, al căror evenimente educă în ceea ce privește hip-hop-ul, de la început până în prezent. Comunitatea lor este reprezentată atât de sunetiști, cât și de pictori, îmbinând arte felurite, precum și scopul comun de a păstra legatura cu orice om care și-a gasit arta ca mod de exprimare personală.
Sarbatorim astfel un aniversar foarte important pentru industria hip-hopului si sper sa fie un loc in care sa se creeze, celebreze si sa se dezvolte un mediu de divertisment si cultura autentica!